torsdag 12 mars 2009

Imagined.

Nu är ännu en resa bokad, jag åker till Irland 5-9 april. Det blir skoj, vi ska åka buss från Glasgow, färja från Stranraer (det låter otroligt kul när skottar uttalar det) till Belfast och sedan buss till Dublin. Och när vi kommer tillbaka kan jag spendera resten av mid semester break med att skriva på uppsatsen som ska in veckan efter. Det låter som en plan tycker jag.

Idag har jag träffat en författare som heter Imran Ahmad. Han skulle hålla en lektion i skrivande, men han pratade så länge att det inte blev så mycket skrivet. Men det gjorde inget, det var så intressant att lyssna på honom att i stort sett alla satt kvar nästan en timme över tiden för att få höra slutet på historien.

Han började med att berätta om hur han blev publicerad. Och jag satt där och bara förundrades över hur otroligt naiv man kan vara. För han trodde verkligen att det bara var att skicka in sitt manus och sedan köpa en sportbil för alla pengar. Ungefär. Sen var det ju inte riktigt så, och jag måste medge att han verkligen kämpade för att få det gjort. Han tryckte upp boken själv innan han insåg att den inte skulle sälja utan ett förlag, och han genomförde i stort sett all marknadsföring själv. Och så hade han många gånger otrolig tur.

Jag fick mycket mer respekt för honom när han pratade om varför han började skriva. Han berättade en historia om hur hela hans liv förändrades, och hur han ville berätta om just det ögonblicket. Men för att komma dit måste ju läsaren förstå resten av hans liv också, alltså började han från början och skrev en självbiografi.

Det var också intressant att jämföra den brittiska förlagsvärlden med den svenska. Jag börjar inse nu att Sverige är ett litet land. På ganska många sätt.

Inga kommentarer: