onsdag 17 september 2008

Lite tröttis.

Ikväll är jag hemma och tar det lugnt. Det är skumparty nere på klubben, och såna har jag alltid hållit mig borta ifrån. Så det fortsätter jag med.

Var desto mer aktiv igår. Först var jag på välkomstgrejs för alla internationella studenter, det var rätt roligt. Vi gick bara runt och pratade med folk från en massa andra länder. Träffade också två andra svenskar. Den ena hade en tröja med STOCKHOLM skrivet över hela bröstet, men det såg ju inte jag så jag sa glatt: "Where are you from?" Så jag gav ett av mina mest intelligenta första intryck.

Efter det tittade vi på fotboll i baren nere på Student Union och sedan åkte vi in till en fest i Stirling. Två tjejer från universitetet delar en lägenhet där, den var verkligen jättefin. I nuläget känns det frestande att inte dela kök med 20 andra och slippa sparka upp dörren till duschen. Men ett år ska jag nog stå ut...

Lite mer hemma har jag nog blivit på det här stället. Fast dialekterna är fortfarande svåra, det går nog aldrig över helt. Ju längre norrifrån en skotte kommer desto jobbigare är det. Men även de lättaste kan vara förvirrande. När föreläsaren till exempel säger "You need a pen to log on" ska man inte tänka "Varför behöver jag en penna?" utan "Jaha, jag behöver en pinkod". En annan av mina brittiska insikter är att man i högertrafik tittar först åt vänster och sen åt höger när man går över gatan, och i vänstertrafik först åt höger och sen åt vänster. Det är lite konstigt att behöva tänka aktivt på sånt.

Imorgon har jag mina första föreläsningar, eller egentligen är det bara introduktioner. Och sedan börjar allvaret...

2 kommentarer:

Hardy sa...

På tal om vänster och höger. Jag som var tio år gammal år 1967 minns att Sverige då (jag tror det var 1 oktober) gick över till högertrafik. Som skolbarn blev man UNDERVISAD om att vi skulle "titta först till vänster". Det är något som jag dagligen tänker noga på, men det beror självfallet på att mina ryggmärgsreflexer redan var inställda på - ja just det, vänstertrafik.

Som politisk historia är det även värt att berätta om högertrafikomläggningen för er som inte var med när det begav sig. Jag var som sagt inte så medveten då, men efteråt har jag förstått att man höll en folkomröstning i fråga om vänster eller höger, något man inte hade prövat tidigare. Folkomröstningen utföll med ett NEJ till högertrafik, och sedan fattade man ett beslut i god parlamentarisk ordning om att införa högertrafik. Sedan dess heter det att svenska folkomröstningar är "rådgivande" vilket gör att min motivation för röstning i dylika inte är alltför hög.

Unknown sa...

På Jersey hade de pilar på gatan vid övergångsställena som visade åt vilket håll man skulle kolla först. Väldigt behändigt.